kilimanjarocharityclimb2016.reismee.nl

Dag 5 op de Kili

19-02 -2016

Lieve lezers,

Vroeg op, we hebben een lange dag voor ons liggen. Uiteraard begint de dag weer met een goed ontbijt. Het si trouwens zo dat elke beker, lepeltje, theezakje, elke banaan, boterham en aardappel mee de berg op gedragen wordt. Alles dat we nodig hebben is vooraf bepaald en meegenomen.

Gelukkig voelen we ons na een nacht slapen weer een stuk beter. De hoofdpijn is grotendeels weg en de misselijkheid ook. Op de een of andere manier voelt deze dag als spannend. De laatste klim dag voor de absolute summit poging. En wat voor klim dag!

Barranco wall ligt direct voor ons. We zien al mensen klimmen vanaf ons kamp. Een “gekleurde slinger” beweegt zich langzaam omhoog. Na de medische check vertrekken we. Inmiddels met een laagje kleding extra en de meesten hebben hun muts al op. De wandelstokken hebben we niet nodig het eerste stuk, dit is meer handen en voeten werk…goed kijken waar je voorganger zijn voeten neer zet zodat jij weet waar jij je voeten neer moet zetten. Isaya, de hoofdgids van vandaag gaat voorop. We klimmen snel in hoogte, ongelofelijk! Een aantal van ons hebben hoogtevrees, we houden elkaar goed in de gaten. Joey ontpopt zich als een echte hulp en steun voor hen die dit kunnen gebruiken. Dat wordt zeker gewaardeerd! De klim van Baranco wall gaat voorspoedig. We passeren de kissing rock… een uitstekende steen die je moet omarmen om goed grip te hebben om deze op een smal punt te passeren. Hoe doen de porters dit eigenlijk met al hun zware spullen? vragen we ons af…

De klim gaat voorspoedig. Eenmaal boven op Baranco wall pauzeren we. Helaas is het op dat moment helemaal mistig. We zien niet veel, drinken thee en gaan weer verder over de steeds kaler worden de vlakte met gesteente om ons heen. We blijven genieten en lachen en het wordt ook stiller in de groep. Opnieuw zien we onderweg onze rood geblokte eettent klaar staan met een warme maatijd. Wat een heerlijkeid! we hebben leuk contact met de jongens van het team.

Door de verminderde zuurstof in de lucht, hebben we onze energie nodig om te lopen. We passeren een plek waar allemaal “altaartjes” staan van stenen op elkaar. Monumenten lijken het, een mooi gezicht. Wij hebben zelf trouwens dag 4 met elkaar een “steentje gelegd” met een wens of gedachte voor een dierbare. Mooi! Een lange dag hebben we gehad als we Barafu camp bereiken op 4680 meter hoogte. Heel blij dat we er zijn na 8 uur lopen! Wat een zaligheid dat onze tentjes al klaar staan…. Thee op ons wacht met popcorn en pinda’s. Maar… vannacht gaan we voor de summit poging! Nogmaals goed eten en een paar uur slapen…weer wat eten en om 00.00 uur zullen we vertrekken… man, man wat is het spannend! Zijn we er wel klaar voor? Water zakken vullen, energie repen mee, goed warme kleding klaar leggen… en een extra diamox… Gelukkig zijn de ongemakken in de groep klein, we kunnen allemaal aan de top poging beginnen. Maar eerst nog een paar uur slaap…

Jeannette

Prachtig, wat mooi geschreven, ik kan me een klein beetje voorstellen hoe jullie wandel dagen er uit zien en hoe spannend zo'n laatste dag is geweest voor de uiteindelijk summit. Toppers zijn jullie

Paulien

Mooi verhaal weer...! :)

Jo

Ben er niet bij, maar geniet volop ! :)

Cor en Karoline van Dam

Goed geschreven, krijg je een duidelijk beeld hoe zwaar het is en tegelijk hoe mooi om dit mee te maken. RESPECT en TROTS !!!

Ton

Een mooi verhaal, de beleving spat er vanaf.
Kan zo in een boek met reisverhalen over de Kili; prachtig!!

harald

bij het lezen over de kissing rock krijg ik al een beetje klamme handjes. Leuke verslagen. have fun!

Flora

Geweldig verslag echt spannend geschreven, of ik er zelf bij ben, gewoon kippenvel! ToppersXX

Eveline

Wauw, wat een mooie en bijzondere verhalen!! Zo 'lopen' we toch een beetje mee; gaaf zeg en ontzettend knap van jullie allemaal!
Nog een hele mooie dag daar!

Petra

Gefeliciteerd allemaal. Een prestatie van formaat waar jullie heel trots op mogen zijn. Bedankt voor de mooie verslagen daarmee laten jullie ons meeleven met de tocht die jullie hebben gemaakt.

Jose

Wat indrukwekkend, een ervaring die niemand je meer afpakt! GEFELICITEERD met deze topprestatie! Ik ben ontzettend trots op jullie, xxx. Maar ben vooral trots op jezelf!

Doingoood