kilimanjarocharityclimb2016.reismee.nl

De summit poging! Dag 5-6

20-02- 2016

Lieve mensen,

Om 0:00 uur worden we in het pikke donker gewekt. Spannend!! Tot onze verbazing hebben we die paar uur best goed geslapen… deels aangekleed en wel, met je thermo ondergoed en muts op in je warme slaapzak. Je handschoenen, batterijen en mobiel ook in je slaapzak om ervoor te zorgen dat de kou niet je batterij leeg trekt.

Een aantal van ons hebben een “summit porter” geregeld. Deze jongen draagt je daypack voor je en kan zo een extra “tip” verdienen. Zeer dienstbaar zijn ze. Ze helpen graag!

Nadat iedereen goed aangekleed, een laatste toilet gang heeft gedaan en klaar is, vertrekken we als een slinger aan een geregen, voetje voor voetje in het donker met hoofdlamp richting summit. Het eerste stuk is stijl, klimmen we over rotsblokken… we zullen deze nacht nog zo’n 1200 meter stijgen!

Isaya loopt vooraan, Arie ( jawel zo noemt deze gids zich) in het midden en Musa sluit als derde gids de slinger. Werkelijk voetje voor voetje bewegen we ons voort. Zo nu een dan een zip zip moment, niet te lang stil staan want dan worden we koud. Hoofpijn en misselijkheid nemen toe… goed blijven drinken! En die inmiddels vreselijke energie repen blijven eten… onze harten pompen ons bloed in snel tempo door ons lijf.

De gidsen zingen voor ons, heel fijn! “Jambo, jambo Bwana….hakuna matata” Het helpt om de gedachten ook positief te houden. Musa roept geregeld: “ KCC16 make some noise!” “Yeah!” roepen we in koor terug. We worden bemoedigd met schouder klopjes. Daar gaan we met elkaar… in je eigen kandans lopen in het fijnst. Geen grappen meer! Uren lopen we zo door in het donker voor een ieder is het zwaar. De beperkte zuurstof, de klim, bijna bij de summit, emoties komen en gaan. Het is zoals het is en het is mooi! We bemoedigen elkaar op de lastige momenten.

Rond 06.00 uur zien we een prachtige zonsopkomst vanaf de Kili! De andere vulkaan, de Mawenzi gloort prachtig aan de horizon. We zien wolken onder ons komen en gaan.. Een uniek gezicht en we genieten er absoluut van! Daar zit je dan op de Kili zo’n 5000 m hoog te kijken naar de sunrise! Uiteraard worden er mooie foto’s gemaakt.

Het wordt licht en zien in de verte de rand van de krater, Stella point. Een tandje er bij en doorgaan, voetje voor voetje… op adem komen, zip zip en GO!

Allemaal bereiken we de rand van de krater,Stella point op 5756 m hoogte. Dit vieren we met thee en biscuit! Er is speciaal een thee drager mee. ;-) We feliciteren elkaar alvast met dit behaalde resultaat en huggen elkaar, een uur lopen van de absolute summit verwijderd… Deze hebben we overwinning hebben we alvast in de pocket!

Het is druk, foto’s maken doen we later op de terug weg wel. Isaya wil door met de groep. Dit laatste uur zal niet stijl meer zijn, peace of cake, two fingers in the nose, appeltje eitje… er wordt van alles geroepen. We lopen op de rand van de krater, prachtige ijswanden zien we liggen en de wolken onder ons. Nog een klein uur lopen dus naar de TOP! We zien mensen terug lopen, sommigen lijk wit en worden ondersteunt… anderen waggelend naar boven. Wij gaan voetje voor voetje verder… en bereiken uiteindeijk alle 9 de absolute top op 5895 m hoogte!! Wat een geweldige prestatie! Er wordt gehuild en gelachen, opnieuw geknuffeld, gezoend en gevierd. We zijn er allemaal! Foto’s worden gemaakt, met de gidsen, zonder de gidsen, alleen, staand en liggend.

Een aantal van ons hebben de tocht gelopen met een speciale extra reden. Rituelen worden uitgevoerd. Mooi, dankbaar en helend!

En dan weer terug…. Wat voelt het anders, ook een beetje gek. We hebben toegeleefd naar dit TOP moment en dan ga je terug… is het moment daar geweest. De top laat je weer achter je.

Dezelfde weg lopen we terug als we vannacht omhoog gegaan zijn. Bij Stella point rechts af naar beneden... best weer stijl. Het gaat een stuk sneller. De summit porters helpen waar dat wenselijk is en sommigen van ons vliegen bijna al springend naar beneden ondersteund door de porter dus. Een hele ervaring. We lunchen uit onze lunchbox ergens onderweg. Onze porters eten niets valt ons op, ook de gidsen niet.

Zo’n 12 uur na vertrek zijn we terug in ons camp, Barafu camp. We worden opgewacht door de jongens van ons team en getrakteerd op mierzoete limonade. Eten wat in onze eettent en mogen dan een paar uur slapen. Heerlijk!! Meer dan heerlijk… Onze wandeling van vandaag gaat nog verder naar beneden. Nog zo’n 2,5 uur lopen naar High camp. Zin hebben we niet meer maar er zit niets anders op en het lukt ons natuurlijk wel.

Ons tentenkamp staat alweer klaar…. De porters lopen een stuk sneller dan wij doen. Het zijn echte helden voor ons! Na het avond eten gaan we vroeg naar bed en slapen allemaal goed die nacht. Morgen zal onze laatste dag op de berg zijn… zo’n 7-8 uur lopen en vroeg op. Om 05.30 uur gaan we gewekt worden met thee op bed en een bakje warm water om ons op te frissen…

Lieve groet van ons, team KCC16!

Sandra

Top !!!
Wat een prestatie, wow.

Morena

Topprestatie! En heel bijzonder dat jullie het ALLEMAAL gehaald hebben........ Proficiat voor allen en een extra dikke kus voor mijn vriendinnetje Anneke (en geef er ook 1 aan Isaya)

Liesbeth

Geweldige prestatie, nogmaals Gefeliciteerd!!
Ook jullie verhaal is prachtig om te lezen,alsof jezelf meeloopt!!!
Jacq top gedaan !!! We zijn erg trots op je!!!!x

Zevenbergen

Hoi nichie en andere bikkels. Van harte gefeliciteerd met het bereiken van de top. Letterlijk een "top"prestatie om trots op te zijn. Groeten uit Zevenbergen. Kun je nagaan wat wij in "7Bergen" iedere dag moeten presteren om thuis te komen.

Peter & Petra

Lieve Babs en medereisgenoten,
Onze hartelijke felicitaties met het bereiken van de top van de Kilimanjaro. Jullie kunnen elkaar en julliezelf een flinke schouderklop geven.
Bedankt ook, voor alle leuke en beeldende verhalen.
Een goede en behouden terugreis !

ank.swinkels@cswinkels.eu

TOP gedaan! Wat een prachtige, mooie verhalen!

Jan

Gefeliciteerd allemaal, speciaal Matthijs, met dit geweldig voetenwerk - waar orgelspelen al niet goed voor is!

Paulien

Wat een heerlijk verslag! Ik geniet van details als: 'Musa roept geregeld: “KCC16 make some noise!” “Yeah!” roepen we in koor terug'. Mooi!

Ton

Een geweldige prestatie; nogmaals gefeliciteerd allemaal!!
En een fantastisch mooi verhaal!!

Pa en Anneke

Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie !

Gesanne

Nogmaals allemaal van harte gefeliciteerd met deze knappe presentatie! Letterlijk en figuurlijk TOP!
Bedankt voor het mooie reisverslag, voor het " meereizen "
Lekker nagenieten nu...
Jacq, details hoor ik graag tijdens onze wandelwoensdagavonden, de 'cooling down avonden' voortaan ;)
Liefs xx

Dick

Wat een mooi verslag, kreeg er warme ogen van, wat een geweldige prestatie en wat een mooie groep mensen bij elkaar. Van harte gefeliciteerd en geniet er nog lang van.
Big hug voor Anneke, liefs en blessings voor allen.

Miranda

Wat een geweldig moedig avontuur! Goed gedaan en wees niet een beetje trots op jezelf, maar supertrots. Gefeliciteerd!

Erna

Gaaf mensen! Wat een top prestatie! Dat vergeet je nooit meer!

Plonie

Een woord KANJERS!!!!

Nicole

Wat een prachtig verslag en geweldige prestatie. Supertrots op jullie allemaal

Fienke

Het moet een ongelofelijk mooie en unieke belevenis geweest zijn. Alle deelnemers van harte gefeliciteerd met deze uitzonderlijke prestatie en belevenis, in het bijzonder Jacqueline, tof.

Doingoood