kilimanjarocharityclimb2016.reismee.nl

Dag 7, de afdaling

21-02-2016

Door Anneke

Lieve Allemaal,

Onze laatste “wandel dag” op de Kilimanjaro breekt aan. Zoals beloofd om 05.30 uur … thee op bed, lekker! Even poedelen met het bakje warme water dat we krijgen, backpack endaypackklaarmaken, eten,medicalen dan vertrekken. Zo is ons ochtend gebeuren afgelopen week verlopen. Vandaag geenmedical, we zijn allemaal gestopt met het slikken van dediamox, we dalenipvstijgen..

Inmiddels zijn we ook geroutineerd in het structureren van de backpack…

We worden verwend met een mooiezonsopgangvanaf onze kampeerplek. DeKiligloort nog steeds achter ons. Onze wandeling van vandaag zal zo’n 7 uur duren is de verwachting. Het eerste stuk is opnieuw stijl, nu naar beneden. Met regen wordt dit ook nog eens glad…we hopen dat de zon blijft schijnen!

In 5 dagen naar boven lopen en in 2 dagen naar beneden zegt al iets…. Nu lopen we niet dezelfde route terug,maar naar beneden gaat ook zekereen stuk sneller.

We starten dus met het afdalen over stenen en rotsblokken, later veranderd het pad in een lange grote trap… oneindig lang trapsgewijs naar beneden lopen. Deporterslopen met hun “vracht” bijna rennend voorbij….natuurlijk.

Via het moorland met weinig planten, zien we om ons heen steeds meer en hoger groen verschijnen en uiteindelijk lopen we weer in het tropische regenwoud. Joey wil de hele route al graag apen zien….zijn geduld wordt beloond, we zien kort voor het einde van de route plotseling blauwbil apenin het struikgewas!

We passerenhet officiële teken van de Mweka gate. We zijn terug, hebben desummitbereikt en zijn weer heelhuids terug. Genes wacht ons op bij de gate, champagne wordt geschonken. Feestje! Weer een foto moment natuurlijk!

De bus staat klaar, we gaan inclusief de gidsen terug naar ons hotel. Onderweg nog een korte stop bij een koffieplantage. Genes legt wat uit en laat zien hoe het zit met de koffiebonen.

Ons hotel blijkt overboekt.. we worden naar een anderelodgegebracht. Met zwembad… het ziet er heerlijk uit allemaal. We ervaren het als een aangename verrassing!

Voordat we met elkaar iets gaan drinken, verzorgen de gidsen en deportersdie ons de afgelopen 7 dagen geholpen hebben, eenbedank ceremonie.(zijn wel 30 mensen!)

Ze gaan tegen over ons op het gras met elkaar staanen zingen, noemen de plekken waar we met elkaar geweest zijn, onze namen worden één voor één genoemd. Wij genieten ervan.

Henk bedankt namens ons allemaal de groep voor hun goede zorgen. Voor het iedere keer weer klaar staan voor ons. De gidsen worden natuurlijk ook bedankt! De fooien worden geven.

Wij brengen als groep een toost uit op onze overwinning met een Kilimanjaro biertje!

’s-Avonds hebben we een feestelijke BBQ in onze eerstelodge. Gedekte tafels staan klaar met salades en allerlei anderen heerlijkheden.We worden met gejuich ontvangen, gefeliciteerd en omhelsd. De 4 gidsen hebben we ook uitgenodigd , het wordt een gezellige afsluiter. Met aan heteind van de avond de officiële certificaat uitreiking met opnieuw een persoonlijk woordje. Die gaat mee naar huis!

Morgen wacht ons een nieuwe bijzondere dag. We gaan het project bezoeken waarvoor we donaties hebben opgehaald. De kinderen ontmoeten….

Tot morgen!

Ton

Weer een fantastisch mooi en herkenbaar verhaal, van jullie belevenissen op deze mooie berg, onder begeleiding van de geweldige crew!!

Jeannette

Geweldig en wat een energie zit er in de verhalen!!

Doingoood