kilimanjarocharityclimb2016.reismee.nl

Bezoek aan Moshono Primary School, special need class

Lieve mensen,

Na de BBQ party van gister als afsluiter van de klim, gaan we vandaag op weg naarArushaom het projectMoshonoPrimary school te bezoeken. Dit is éénvan de tweepojectenwaar voor de donaties hebben op gehaald, een project dus waarvoor vele lezers, jullie dus een donatie hebben gedaan!Nogmaals dank!

Na een Engels ontbijt worden we met een busje opgehaald door Theo onze chauffeur die we de hele dag ter onze beschikking hebben. Heerlijk! Het is ongeveer 1,5 uur rijden naarAushavanuitMoshien onderweg kijken we onze ogen uit. Het Afrikaanse levenzien en voelen we. Geiten en koeien lopen in kuddes langs de weg met een hoeder, vaak eenjong jongetje. Kleine winkeltjes met bananen tot aan je doodskist. Alles kun je kopen zo direct aan de weg.

Brommers, voetgangers en fietsen alles vervoert zich over deze ene weg. We zien de Kilimanjaro nogmaals en zijn onder de indruk, daar hebben wij gestaan op de top! Het lijkt bijna onwerkelijk!

InArushaontmoeten we Leonie en Tarloch, vertegenwoordigers van Doingoood hier in Tanzania. Zij gaan mee naar de school en kennen het project goed.

Met felicitaties worden we ontvangen! We ontmoeten de kinderen in de klas waar voor we support hebben opgehaald.Kort geleden is er een stukje bijgebouwd aan de school en daar zijn twee klassen voor kinderen met een specialneed. In totaal zo’n 45kids. We gaan naar ze toe, proberen een praatje te maken enmaken foto’s. Dit laatste vinden ze geweldig. Zich zelf zien op de foto is nog leuker! We genieten met elkaar. Spreken met de teacher die graag vertelt over de klas. Het is natuurlijk bijzonder dat deze kinderen een kans krijgen om naar school te gaan, iets kunnen leren ook al is het onderwijs niveau niet zo hoog. Maar toch raakt de doelgroep mij opnieuw, iets machteloos overvalt me, naast de weet dat het geweldig is wat hier gebeurd. Tranen komen, en ook dat is prima.

Na een uitgebreide rondleiding door de school en de geweldige moestuin, gaan Daan en Joey een potje voetballen met dekidsin de brandende zon! Een feestje voor dekidsén een aantalteachers. De rest kijkt lekker toe vanuit de schaduw…

We maken nog een groepsfoto en overhandigen een cheque met het voorlopige bedrag dat beschikbaar is voor deze bijzondere kinderen, € 6000/=Omdat er nog steeds donaties binnenkomen is het totaal beschikbare sponsorbedrag nog niet helemaal bekend.

Dankbaarheid alom! Wat een prachtig bedrag al! We gaan goed in overleg om dit bedrag juist te besteden. Wij zijn blij dat we een stukje kunnen bijdragen aan dit grotere geheel. Of zoals Henk zei, een steen kunnen neerleggen van een groter "gebouw".Wij zullen wellicht nooit de omvang hiervan kunnen zien maar samen bouwen we aan iets moois!

We lunchen heerlijk inArushamet elkaar. Leonie en Tarloch gaan gezellig mee. Daarna rijden we terug narMoshi. Shoppen nog wat souvenirs, inclusief afdingenen rijden langs de lokalegroenteen fruit markt terug naar onzelodge.

Tijdens het diner onze laatste briefing. Hoe kijken we terug op de week? Wat heeft de klim met ons gedaan? Wat is je het meest bij gebleven? Wat overheerst is de saamhorigheid in de groep. Het met elkaar de top bereikt hebben. Elkaar nodig gehad te hebben, bemoedigende woorden die uit gesproken zijn. Het alles delen met elkaar op de berg van een spiegeltje,handgel, paracetamol, batterijen,diamoxendeettot aan een thermo onderbroek.

Zonder pijn geen glorie, wedidit! We laten eenstukjevan onszelf achter op de berg of nemen iets mee terug van de berg. Persoonlijke lessen hebben we geleerd, in moeilijke situaties kun je meer dan je denkt!

Wehuggenenhuggeneen laatste keer. Vannacht zal de eerste al vertrekken richting NL. Ieder gaat zijn eigen weg weer, zo gaat het.

Er gaat een reünie in juni gepland worden!

Lieve lezers dank jullie wel voor het mee reizen, jullie reacties zijn bemoedigend geweest!

Asantesana, hartelijk dank!

Liefs van ons allemaal!

Ton

Weer een prachtig en ook ontroerend verhaal.
Het Afrikaans leven langs en op de weg is ook heel bijzonder om mee te maken.
Jullie beleefden iets bijzonders en moois en wij mochten dit met jullie delen: een verrijking, bedankt!!

Jeannette

Mooie verhalen hebben jullie ons als lezer gegeven. Bundelen zou ik zeggen.....????

Flora Damsteeg

bedankt voor alle mooie verhalen , het was af en toe een kippenvel moment! fantastisch wat een belevenis voor jullie allemaal! het afzien , het doorzetten, maar ook genieten van Gods schepping, groots! met vriendelijke groet Flora

Marie-Louise Dechesne

Bedankt voor alle mooie verhalen! Bijzonder om zo met jullie mee mogen te leven! Gefeliciteerd!

Doingoood